Jste zde

Celoročky. Ano či ne?

16/09/2016 - 06:00

Řeší se to pořád dokola. Představují celoroční pneumatiku dobrou náhradu za zimní a letní pneu? Své k tomu řekl i nedávný test německého časopisu Auto motor und Sport.

V testu byly hodnoceny pneumatiky velikosti 215/60 R17 H, což je rozměr, který se často nachází na SUV, jako je VW Tiguan, Škoda Yeti nebo Vauxhall Mokka (ten sloužil jako testovací vozidlo). Testovanými pneu byly Goodyear Vector4Seasons, Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof SUV a Vredestein Quatrac 5. Jako kvalitativně referenční pneu pro toto kvarteto byly zvoleny letní i zimní pneu – Continental PremiumContact 5 a WinterContact TS P SUV 850.

Pneumatiky byly testovány na suchých, mokrých a zasněžených vozovkách. Deštivé podmínky měli v testu váhu 40 % z celkové důležitosti, protože déšť a morko představují celoroční problém a co si budeme povídat, středoevropské zimy bývají spíše deštivé. Ze všech testovaných gum pouze jediný protagonista získal nejvyšší doporučený rating.

Tímto premiantem byla pneumatika Goodyear Vector4Seasons, která zvládala balancování mezi jednotlivými stavy vozovky lépe než její tři konkurenti, i když dostala nejméně bodů v „suchých“ disciplínách.

Na druhém místě se umístila pneu Michelin CrossClimate s celkovým počtem 7,9 bodů, i když, jak poznamenali sami autoři testu, CrossClimate je pneumatika zaměřená spíše na letní provoz. O tom svědčí její velmi dobrý výkon na suchu. Velmi dobrý výkon je také na mokru. Kde naopak Michelin ztrácí, je jízda na sněhu.

Třetí skončila pneumatika Nokian Weatherproof SUV, která zaznamenal 7,8 bodů z deseti. Silná byla pneu v trakci a brzdění na sněhu, vyvážené trakční vlastnosti má pneu také při jízdě v dešti a na mokru. Negativní byla hodnocena například dlouhá brzdnou na suchu.

Čtvrté místo pak obsadila pneumatika Vredestein Quatrac 5. která představuje prototyp sportní celoročky. To potvrdila dobrým hodnocením dynamikou a jízdní stabilitou na suchých vozovkách. Nicméně trakce na sněhu a brzdná dráha na suchách a mokrých vozovkách patřila k nejhorším ze všech.

Porovnání s letní a zimní pneumatikou znovu upozornilo na otázku, zda celoroční pneumatiky představují dostatečně kvalitní kompromis oproti dvěma druhům pneu. I přes výrazný pokrok v tomto segmentu na trhu stále není  univerzální pneu s ratingem „vysoce doporučeno“. I proto je doporučení autorů testu následující: pokud chcete maximální bezpečnosti v každém ročním období, jsou stále nejlepší volbou specializované letní a zimní pneumatiky.

Typ pneuBodyRating
SníhMokroSuchoPodmínkyCelkem
Goodyear Vector4Seasons8.38.06.79.48.1Doporučeno
Michelin CrossClimate7.48.08.17.97.9Spíše
doporučeno
Nokian Weatherproof SUV8.18.37.47.37.8
Vredestein Quatrac 56.76.27.58.06.9Podmíněně
doporučeno
Referenčí pneu
Continental PremiumContact 51.49.89.58.07.7Nehodnoceno
WinterContact TS P SUV 8509.78.37.17.78.2

Maximu bylo 10 bodů. Váha kritérií: sníh, sucho a podmínky 20 %, mokro 40 %.