Jste zde

Continental učí automobily parkovat

03/07/2017 - 11:00

Parkování je pravděpodobně nejproblematičtějším bodem celé jízdy. Proto by měl být nový projekt společnosti Continental vítán s otevřenou náručí.

Společnost přichází s technologickým řešením, které osvobodí řidiče od pravidelného parkování. Pokud totiž už řidič jednou dobře zaparkoval v prostoru, kam se opakovaně vrací, automobil může následně manévr opakovat znovu a znovu sám, už bez pomoci člověka.

Nová funkce naučeného parkování přináší do systémů vozů paměť na úrovni záznamu, resp. uložení sekvence parkovacího postupu. Proto, aby vozidlo provedlo parkovací manévr již samo, stačí pouze jeho umístění někde poblíž místa, kde začalo nahrávání. Po stisknutí tlačítka pak vozidlo nezávisle provádí zaznamenaný parkovací manévr.

„Opakované parkovací manévry, jako například od vrat domu do garáže, ukazují, jak efektivní může dnes být automatizace ve vozidlech," komentuje projekt Alfred Eckert, vedoucí oddělení Pokročilé technologie společnosti Continental. „Pokud jde o opakované procesy, je jejich automatizace z hlediska spolehlivosti bezkonkurenční. Technologie se navíc stále zlepšují v detekci změn a přizpůsobení se změněné situaci. "

Funkce „naučené parkování“ využívá senzory, kterými jsou dnes vozidla standardně vybavena, aby monitorovala své okolí. Jedná se o kamery, radarové a senzorové technologie, jako je LiDAR. Při učení manévru systém vygeneruje přesnou mapu okolního prostředí ze snímačů dat a poté tuto mapu uloží. Když se vozidlo později vrátí do oblasti pokryté touto mapou, může určit přesnou polohu a automaticky odřídit naučenou trasu. Řidič může vozidlo klidně opustit před aktivací parkovacího postupu. Takovéto automatické parkování zbavuje řidiče nejen únavné rutiny, ale také umožňuje vozidlům zaparkovat v těsných prostorách, v nichž šlo jen stěží otevřít při výstupu osob dveře.

V závislosti na tom, kolik paměti je k dispozici, systém naučeného parkování může uložit několik parkovacích postupů, každý o délce několika set metrů. Parkovací procedura může být také obrácena, automatizovat se dá také vyjíždění automobilu z parkovacího místa.

Vozidla, která používají technologii naučeného parkování, sledují své okolí v rozsahu 360 stupňů během všech jízdních manévrů. Pokud je zjištěna nepohyblivá překážka, jako je třeba odpadkový koš, pak se vozidlo – pokud je to možné – samo vyhne. V případě pohyblivých předmětů v cestě, jakými mohou být například hrající si děti, se vozidlo zastaví a pokračuje v parkování až tehdy, když je okolí bez pohyblivých překážek.

Continental bude nabízet dvě verze naučeného parkování. Varianta, která bude představena v rámci výstavy New Mobility World na motoristickém veletrhu IAA v září, je částečně automatizované řešení, které stále vyžaduje dohled řidiče. Tato funkce bude aktivní pouze tehdy, pokud řidič stiskne tlačítko na klíči nebo na mobilním telefonu. Tato verze by se měla dostat do sériové výroby v roce 2020. Další etapa vývoje přinese plnou automatizaci a parkování nebude vyžadovat žádný zásah řidiče.

Štítky: Continental