Jste zde

Pneumatiky, co se samy opraví?

05/10/2015 - 16:00

Občas nedáte pozor, najedete nešikovně na obrubník a defekt na pneumatice je na světě. Možná se ale blíží doba, kdy jen počkáte určitý čas a pneumatika se sama zregeneruje. A vy pak odjedete, jako by se nic nestalo. Zní to jako ze sci-fi, ale tato možnost skutečně dostává reálné obrysy.

Většina z vás samozřejmě zná tzv. run-flat neboli dojezdové pneumatiky, s kterými i po defektu můžete jet s omezenou rychlostí. Princip „regenerujících se“ pneumatik ale spočívá v něčem jiném než ve schopnosti vydržet ještě nějaký čas a pak stejně putovat na skládku.

V současné době jsou pneumatiky vyráběny pomocí vulkanizace, která spočívá v tom, že se do kaučukové směsi přidává síra nebo jiná sloučenina, aby se zvýšila odolnost a pružnost konečného produktu, pryže. Chemicky tak dochází k vytváření vazeb mezi polymerními řetězci. Toto má ale jednu nevýhodu, jakmile dojde při defektu k rozbití těchto vazeb, není možné je nějakým levným způsobem opravit, jednoduše pryž opětovně tvarovat.

Vědci z německého Leibniz institutu pro výzkum polymerů spolu se svými kolegy z Drážďan a Finska se toto negativum vulkanizace snaží nyní obejít úplným vypuštěním procesu vulkanizace z výroby pryže. Došli ke zjištění, že pokud se do gumové směsi přidá sloučenina uhlíku a dusíku má to obdobný pozitivní účinek jako vulkanizace, ale polymerové řetězce jsou navíc schopny regenerace v průběhu času.

S takto vytvořenou pryží byly proveden přísné laboratorní testy. Pryž byla znehodnocena různě hlubokými řezy. Po pár hodinách vykazovala guma velmi dobré regenerační schopnosti už při pokojové teplotě. Při zvýšení teploty na 100 stupňů Celsia po dobu 10 minut se celý proces regenerace ještě výrazněji urychlil. Pokud se do pryže ještě přidají výztužné prvky jako například oxid křemičitý nebo saze, regenerující účinek gumy by se mohl ještě zlepšit.

autor
Štítky: