Jste zde

Konstrukce pneumatiky
Také vám jde trošku hlava kolem z pojmů jako patka, bočnice nebo lamela? Tak si přečtěte náš článek o konstrukci pneumatik a hned budete v obraze.
Na světě se vyrábí celá řada různých typů pneumatik pro různé účely. Přestože se jednotlivé typy pneu ve své struktuře odlišují, pneumatiky pro osobní automobily mají více méně stejnou základní konstrukci.
1. Běhoun a dezén
Běhoun je přesně ta část pneumatiky, která se stýká s vozovkou. Na vnějším povrchu je běhoun opatřen vzorkem neboli dezénem, jehož tvar hraje zásadní roli pro správnou činnost pneumatiky. Dezén je většinou tvořen.
- Obvodové (podélné) drážky – zajištují držení směru a směrovou stabilitu vozidla a odvod vody
- Příčné drážky – starají se o efektivní odvod vody z pod pneumatiky a dobrý příčný záběr pneumatik
- Lamely – jednotlivé menší drážky či zářezy v blocích pryže, které zvyšují přilnavost pneu, záběr a brzdící schopnosti pneumatiky.
2. Rameno
Je to malý zešikmený okraj na pneumatice, kde se běhoun napojuje na bočnici. Značný vliv má při jízdě do zatáčky, kdy pomáhá držet stabilitu vozu.
3. Bočnice
Bočnice tvoří mimořádně silná guma, která spojuje patky pneumatiky s běhounem. Bočnice chrání kostru pneumatiky před mechanickým poškozením a zajišťuje její boční stabilitu. Na bočnici najdeme veškeré kódy a značení s údaji o pneumatice – staří, rozměry, index nosnosti apod.
4. Nárazník
Jedná se o zesílenu část mezi kostrou a běhounem. Je často tvořen vložkami z vhodných druhů vláken spojených pryží. Jak název napovídá, nárazník přebírá většinu částí nárazů od vozovky.
5. Kordová tkanina neboli kostra pneumatiky
Jedná se o vrstvu textilie, která je často vyroben z gumou potažený a spletených kordových vláken. Vláka vedou u radiální pneumatiky od patky k patce a s obvodovou čárou pneumatiky tvoří úhel 90°.
6. Patky pláště
Patka je tvořena spodní zesílenou částí pláště a dosedá na ráfek. Díky patkám a tření drží pneumatika na ráfku. Patky jsou často vyrobeny ze splétané oceli, která je potažena gumou. Patky v podstatě tvoří vzduchotěsnou izolaci mezi ráfkem kola a pneumatikou a zabezpečují přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem.