
Jste zde

Povolené a zakázané kombinace pneumatik na nápravě
Český člověk je člověk šetrný a spořivý. Dopraváci i autoservisy se pak nestačí divit, jaké všechny kombinace pneuobutí je možné spatřit v reálném provozu na našich silnicích.
Pro bezpečnost, hospodárnost i pohodlí jízdy je nejlepší, když jsou na vozidle pneumatiky shodné konstrukce, typu dezénu, výrobní značky i obdobného opotřebení, a to včetně rezervního kola. Život však přináší lecjaké situace, takže přijde čas, kdy chtě nechtě budete muset použít i jiné pneumatiky.
Právní předpisy definují pravidla, kdy a jak můžete různé pneumatiky na svém voze použít. Pokud tato nařízení nedodržíte, ohrožujete bezpečnost silničního provozu a vystavujete se nebezpečí právního postihu. Při obouvání kol mohou nastat různé kombinace. Níže vám přinášíme přehled těch nejčastějších i s komentářem, co je zakázané a co sice lze, ale nedoporučuje se to.
Zde jsou základní pravidla:
- Na téže nápravě smíme použít jen pneumatiky stejné konstrukce, rozměrů, dezénu a výrobce.
- Na přední a zadní nápravě smíme použít jen pneumatiky stejných rozměrů, pokud velkých technický průkaz neuvádí alternativní rozměry pro přední či zadní nápravu.
- Jestliže používáte na různých nápravách pneumatiky různých rychlostních kategorií a různých indexů nosnosti, dodržujeme rychlostní kategorii a index nosnosti předepsané výrobcem vozidla.
- Kombinaci zimní pneu na jedné nápravě a letní pneu na druhé sice zákon nezakazuje, ale výrobci pneu i autokluby to výrazně nedoporučují. Auto se pak chová nepředvídatelně.
- Dvě sady stejných pneu se značně odlišným opotřebením – nedoporučuje se, pokud nám nic jiného nezbývá, doporučuje se ty horší pneumatiky obout na přední kola a méně jeté pneu na zadní.
- U vozidel s pohonem všech 4 kol musí být všechny pneumatiky stejné (konstrukce, výrobce, dezén).
Rezervní kolo
Pro nouzové dojetí je určeno rezervní kolo. Jako plnohodnotná rezerva může sloužit, pokud je stejné konstrukce, rozměrů, značky a typu dezénu jako ostatní kola. V takovémto případě ho můžete na autě nechat.
Jako rezerva se může použít i pneumatika jakékoliv konstrukce s libovolným dezénem, ovšem pouze na dojetí do místa, kde se defekt opraví. Při použití dočasné rezervní pneumatiky jiné konstrukce nesmíte překročit rychlost 50 km/h. Vozidlo tedy může být vybaveno až třemi druhy pneumatik v kombinaci přední náprava, zadní náprava a rezervní kolo na dojetí.