Jste zde

Tipy, jak se vyhnout propíchnutí pneu

08/08/2018 - 09:00

Riziku propíchnutí čelí pneumatiky po celý rok, ale můžete mu zabránit nebo ho výrazně omezit, pokud se budete držet následujících rad. Všechno začíná správnou přípravu. Propíchnutí je nejběžnějším typem selhání pneumatiky. Mezi typické příčiny průrazů patří hřebíky, šrouby a drcený kámen.

Při jízdě v oblastech, kde se staví nebo opravuje, byste měly být obzvláště opatrní. Můžete se zde totiž setkat s ostrými kusy drceného kamene, který může snadno způsobit propíchnutí. V mokrém počasí mohou ostré kusy hornin projet pneumatikou jako nůž do másla a proniknout až do ocelových pásů.

Dalším nežádoucím faktorem je nízký tlak v pneumatikách, který zvyšuje riziko poškození bočních sten pneumatiky. Například při najíždění na obrubník se může podhuštěná pneumatiky poškodit o ráfek. Pokud k tomu dojde, pneumatiku již nelze znovu použít: opravy pneumatik osobních automobilů s poškozenou bočnicí nejsou bezpečné ani doporučené. 

Skutečnost, že propíchnutí pneumatiky je častým jevem, potvrzují výsledky posledního průzkumu Nokian Tires mezi evropskými řidiči. Za posledních pět let mělo zhruba 40 % řidičů jednou nebo dvakrát propíchnutou pneumatiku na svém autě. Propíchnutí pneumatik je nejméně běžné v Německu. Zde se s tímto typem poškození nesetkalo ze pět let celých 69 % řidičů. 

Jak zabránit propíchnutí

Punkcím se nedá nikdy zcela vyhnout. Ale lze je minimalizovat. Prevencí je pečlivé řízení a monitorování tlaku v pneu. Nové modely automobilů mají systémy pro monitoring tlaku v pneu (TPMS), který kontroluje tlak a okamžitě indikuje jeho změnu. 

Pokud vaše auto nemá TMPS, měli byste zkontrolovat tlak v pneumatikách jednou za tři týdny. Správný tlak v pneumatikách výrazně prodlužuje životnost pneumatik. Různí výrobci automobilů dávají svá vlastní doporučení na hodnotu tlaku v pneumatikách, které jsou založeny především na manipulačních vlastnostech vozidla a komfortu jízdy.

„Správný tlak v pneumatikách je důležitý, protože pokud je například o 20 % nižší než optimum, životnost pneumatiky je zkrácena až o 50 %. Účinky jsou tedy významné. Obecně platí, že tlak v pneumatikách by měl být v zimních pneu o 0,2–0,3 bar vyšší než v letních pneumatikách. Měli byste také zvýšit tlak v situacích, kdy je vůz je silně zatížen. Pokud se tlak nezvýší, boční stěna pneu se začne roztahovat směrem ven, čímž je více náchylná k poškození,“ doporučuje Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres.

Většina řidičů ale kontroluje tlak v pneumatikách nepravidelně, jak opět ukazují výsledky průzkumu Nokian Tyres. Například v Německu kontroluje pouze 36 % řidičů tlak pravidelně jednou za měsíc. Obdobné je to i u řidičů v jiných evropských zemích, jako je Polsko, Česká republika, Francie a Itálie. Bulharští a rumunští řidiči jsou nejdůkladnější v tomto ohledu. Průzkum také odhalil, že nejméně čtvrtina evropských jezdců kontroluje tlak v pneumatikách před delší cestou.

Udržujte bezpečnou vzdálenost při jízdě

Dalším klíčovým bezpečnostním prvkem je udržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidlem před vámi a za vámi. V případě neočekávané události, jako je prasklá pneu, může dostatečná vzdálenost zachránit i život.

Bohužel ne všichni řidiči dodržujte toto pravidlo. Výsledky průzkumu uvádějí, že v průměru, jen více než 50 % evropských řidičů tvrdí, že pravidelně udržuje bezpečnou vzdálenost při jízdě. Nejhorší je to v Česku, kde pouze 37 % řidičů uvadí, že pravidelně udržují bezpečnou jízdní vzdálenost. Nejdůslednější – alespoň dle odpovědí – jsou v tomto ohledu bulharští, italští a polští řidiči.

Průběh poškození pneumatiky

  • Kdy?  − Škody na pneumatikách mohou nastat kdykoli během roku, ale jsou obvykle častější během letních prázdnin. Lidé většinou v létě řídí na delší vzdálenosti, a také v létě bývá hodně prací na silnicích.
  • Proč?  −Propíchnutí je nejčastějším typem poškození pneumatik. Riziko se netýká pouze opotřebovaných pneumatik. Dokonce i nové pneumatiky mohou být propíchnuty ostrými předměty.
  • Co dělat? − Pokud se vůz stává nestabilní, zastavte na bezpečném místě co nejdříve. Naučte se používat sadu na opravu pneumatiky anebo se ujistěte, že je vaše náhradní pneumatika v pořádku. V obtížném terénu nejprve zajistěte bezpečnost provozu (výstražná světla, trojúhelník apod.) a pak se pokuste sehnat pomoc. Mějte v autě teplé oblečení pro případ, že vás defekt postihne za zimního či chladného počasí.
Štítky: