Jste zde

Kontrola vozidla před jízdou aneb světa svítí, stěrače stírají

29/07/2015 - 17:04

Vaše auto by mělo být před každou jízdou v dobrém technickém stavu. V opačném případě vám hrozí nejen pokuta, ale i daleko horší věci. I drobné nedostatky mohou totiž ve finále vést k poškození vozu, které se vám může dost prodražit, nebo dokonce k nehodě. Takže se určitě vyplatí věnovat pár minut kontrole.

Kontrola před každou jízdou?

Důležité je mít o autě přehled. Asi nebudete dělat důkladnou kontrolu, když pojedete vyzvednout dítě ze školky a auto jste ten den už použili a fungovalo bez problémů. Před dovolenou nebo jinou delší cestou je ale pořádná kontrola užitečná. Pokud jste se tedy právě nevrátili ze servisu, kde auto prohlédli odborníci. Důležité je určitě pořádně prohlédnout auto, které přebíráte, a přitom není vaše. Nebo když vám naopak někdo vrací půjčené auto. Pokud totiž nebude v pořádku, bude to na vás.

Spoustu věcí za vás dnes vyřeší elektronika – při problému vás budou varovat kontrolky na palubní desce.

Kontrola vevnitř

Funkčnost světel

Světla těžko zkontrolujete sami a ani během jízdy často nezjistíte, že některé nefuguje. Občas si tedy vezměte k ruce pomocníka, který vám bude hlásit: „Světla svítí“ :-) S ním prověřte funkce veškerého vnějšího osvětlení: obrysová, tlumená a dálková světla, jejich přepínání, blinkry, brzdová světla, osvětlení registrační značky, koncová mlhová světla, a pokud je máte, i přídavné světlomety.

Stěrače a klakson

Zkontrolujte funkčnost stěračů a klaksonu. To už zvládnete sami.

Povinná výbava

Jednou za čas zkontrolujte, jestli máte kompletní povinnou výbavu, tedy náhradní žárovky, náhradní pojistky, klíč na matice kol, hever, rezervní kolo, výstražní trojúhelník, reflexní vestu a lékárničku.

Kontrolky

Spoustu nedostatků vám nahlásí kontrolky. Čím novější auto, tím toho hlídají více. Užitečné je mít v autě při ruce jejich seznam (můžete si ho vytisknout z instruktážní příručky) s vysvětlením, co dělat, když se rozsvítí. Základní pravidlo zní, že pokud svítí červená kontrolka, neměli byste pokračovat v jízdě. Oranžová je varování (může se brzy změnit v červenou) a zelené kontrolky jsou informativní.

Kontrola zvenku

Dezén a tlak pneumatik

Podívejte se, jestli některá z pneumatik není podezřele vyfouklá, pokud se vám něco nezdá, zkontrolujte tlak pneuměřičem. Tlak změřte i před dlouhou jízdnou (měří se před výjezdem, když jsou pneumatiky studené). Při měření zkontrolujte i vzorek pneumatik.

Tabulku s předepsanými tlaky najdete v instruktážní knížce, někteří výrobci jí lepí na vnitřní stranu víčka v palivové nádrži.

Dezén pneumatiky můžete měřit specilálním měřákem, ale třeba i obyčenou mincí

Únik kapalin

Neteče vám z auta něco podezřelého? Stačí se podívat koutkem oka při nastupování, mohlo by se jednat o únik některé z kapalin.

Čistota skel a zrcátek

Uvidíte dobře přes jednotlivá skla, jsou dobře nastavená zrcátka? Opět stačí se rychle přesvědčit a případné nedostatky napravit.

Čistota registračních značek

Značky musí být dobře čitelné, jinak vám hrozí nepříjemnosti.

Kontrola v motoru

Motorový olej

Nedostatek oleje je pro motor fatální, jeho množství byste tedy měli mít pod kontrolou. Kontroluje se měrkou, která je většinou dobře dostupná, jen musíte vědět, kde ji v motoru hledat. Hladina musí být mezi maximální a minimální ryskou.

Chladící kapalina

I chladicí kapalina je pro chod vozu zásadní. Pro kontrolu platí to samé, co pro motorový olej, nikdy ji ale nekontrolujte krátce po jízdě! Hrozilo by vám popálení. Co do nádrže dolít se dozvíte v instruktážní knížce.

Brzdová kapalina

Množství brzdové kapaliny se kontroluje v tzv. vyrovnávací nádobce z průhledného materiálu s vyznačenou minimální a maximální hladinou. Brzdová kapalina se mění asi jednou za 3 roky.

Nádobka ostřikovače

Nádobku pro kapalinu do ostřikovačů budete doplňovat nejčastěji. Dolévá se až po hrdlo směsí vody a speciální kapaliny do ostřikovačů. Dnes už většinou koupíte hotové směsi. Náplň do ostřikovačů se liší podle ročního období.

Letní směs

V létě používáme speciální saponát, který si dobře poradí s mastnotou a zbytky hmyzu, který ukončil svůj život na vašem předním skle.

Zimní směs

V zimě hmyz nelétá a největším problémem jsou teploty bod bodem mrazu. Do ostřikovačů se tedy používá nemrznoucí směs, která mrazu odolá.

 

Šťastnou cestu :-).

Štítky: